MEDIÁCIA

Mediácia šetrí čas           
Rýchlosť je prvá veľká výhoda mediácie. Oproti súdnemu konaniu, ktoré, ako vieme, býva zdĺhavé, často sa začiatok procesu posúva aj na niekoľko mesiacov od podania  podnetu na súd. Naproti tomu mediácia môže začať prakticky hneď po oslovení mediátora. Celý proces mediácie predstavuje niekoľko sedení, v ideálnom prípade sa strany môžu dohodnúť už na prvom mediačnom stretnutí.

Mediácia šetrí finančné prostriedky
Náklady na mediáciu sú výrazne nižšie ako poplatky pri riešení sporu súdnou cestou. Navyše, ak sa rozhádané strany dohodnú na súdnom zmieri, vráti sa im podstatná časť súdnych poplatkov (od 30 – 90% podľa toho, v ktorej fáze je súdny proces).

Mediácia je dobrovoľná a ústretová
Rozhádané strany sa mediácie zúčastňujú dobrovoľne, môžu z nej kedykoľvek odstúpiť, alebo ju prerušiť, a to dokonca aj v prípade, ak je mediácia odporučená súdom. 
Sami preberajú zodpovednosť za to, či nájdu spoločnú dohodu. Pri mediácii strany „nebojujú“ ale sa snažia nájsť kompromis. Tým, že vstúpili do mediačného procesu vzniká nádej, že majú naozajstný záujem spor vyriešiť. Účastníci mediácie majú jedinečnú možnosť nadviazať priamy osobný kontakt, pri ktorom môžu opustiť konfrontačnú pozíciu a zamerať sa na hľadanie obojstranne výhodného riešenia. 

Mediáciou sa nezhoršujú vzťahy strán sporu 
Kým pri súdnom rozhodnutí jedna strana vyhrá a druhá prehrá, výsledkom mediácie je obojstranne výhodná dohoda. Mediáciou sa rozhádaným stranám nezhoršujú vzťahy, práve naopak, vďaka nej môžu strany naďalej pokračovať v spolupráci, či už v obchodnom, alebo rodinnom prostredí. 

Mediácia je diskrétna
Všetky zúčastnené strany sú povinné v zmysle zákona 420/2004 o mediácii zachovávať mlčanlivosť o všetkých skutočnostiach súvisiacich s mediáciou. Aj samotný proces mediácie je, na rozdiel oproti súdnemu konaniu, veľmi diskrétny a osobný. 

Mediácia je založená na čestnosti 
Pri mediácii sa nevyžadujú dôkazy, či svedecké výpovede. Mediácia je postavená na pravdovravnosti a keďže strany majú možnosť samostatne o sebe rozhodnúť, sú oveľa priamejšie a lepšie spolu komunikujú.

Mediácia podporuje tvorivé a netradičné riešenia konfliktov
Pri mediácii je častokrát konflikt vyriešený netradičným spôsobom výhodným pre obe strany, čo by pri autoritatívnom riešení zrejme nebolo možné. 

Mediácia je rovnoprávna
Mediačné konanie slúži k posilneniu osoby, ktorá má vo vzájomných vzťahoch nižšie postavenie. Úlohou mediátora je udržiavať túto rovnoprávnu vyváženosť počas celého mediačného procesu a zakotviť ju aj do mediačnej dohody.  

K riešeniu sporu mediáciou je možné pristúpiť v každom štádiu, pred začatím súdneho konania, ale i počas neho.

 

PRIEBEH MEDIÁCIE

Hoci je mediácia menej formálna ako súdny proces, má svoje zaužívané pravidlá a postupy. Čo teda môžete očakávať, ak máte záujem riešiť svoj spor mediáciou?

Kontakt

  •  V prvom kroku kontaktujte mediátora, ktorý posúdi, či je váš spor vhodný na mediáciu. Ak je spor na mediáciu vhodný, mediátor alebo iniciujúca strana osloví zvyšné strany sporu a pozve ich na mediačné stretnutie. Je dôležité, aby sa strany sporu na osobe mediátora zhodli a mediátor túto úlohu prijal.

Oboznámenie s pravidlami a postupom v mediácii

  • V úvodnej časti stretnutia vám mediátor vysvetlí princípy mediácie, priebeh mediačného procesu a svoju úlohu v ňom. Zdôrazní nevyhnutnosť svojej nestrannosti, nezaujatosti a taktiež diskrétnosti všetkých zúčastnených o skutočnostiach, o ktorých sa v priebehu procesu mediácie dozvedia. Následne vás poučí o vašich právach a dohodne s vami vzájomné pravidlá komunikácie. Tiež sa dohodne výška a spôsob platby finančnej odmeny mediátora. Napokon mediátor spíše Dohodu o riešení sporu mediáciou, ktorú spoločne so všetkými stranami sporu podpíše.

Rekonštrukcia sporu

  • Nasleduje druhá fáza stretnutia, v ktorej každá strana dostane tzv. neprerušovaný čas na vysvetlenie svojho pohľadu na predmet sporu. Mediátor pritom dbá o vyvážené rozdelenie komunikačného priestoru, aby obe strany mali možnosť sa k danej problematike vyjadriť a na druhej strane získať dostatočné množstvo informácií. Cieľom neprerušovaného času nie je hľadať príčiny sporu alebo jeho vinníka, ale vytvorenie bezpečnej situácie, v ktorej každý účastník sporu môže prejaviť svoje chápanie a prežívanie sporu. Na záver tejto časti mediátor neutrálnym spôsobom preformuluje vypočuté stanoviská tak, aby vytvoril podmienky pre hľadanie riešenia.

Definovanie sporu a hľadanie možných riešení

  • V ďalšom priebehu stretnutia mediátor napomáha stranám uvedomiť si, prečo spor vznikol a vzájomne sa prostredníctvom komunikácie snažiť o vzájomné pochopenie názorov a postojov strán. Mediátor pritom nikoho neobviňuje, nesúdi, nerozhoduje, kto má pravdu a kto nie, ani nerobí žiadne rozhodnutia, čo by mali strany robiť. Pomáha účastníkom mediačného stretnutia otvorene diskutovať problém a identifikovať z nimi navrhnutých to najvhodnejšie riešenie. Ak na prvom mediačnom stretnutí nenájdu strany spoločne prijateľné východisko, ale sú ochotné pokračovať v hľadaní, mediačné stretnutie sa ukončí a účastníci si dohodnú termín ďalšieho stretnutia.

Identifikácia najvhodnejšieho riešenia a spísanie Dohody o vyriešení sporu

  • Ak napokon nájdu účastníci sporu pre obe strany prijateľné riešenie, mediátor spíše Dohodu o vyriešení sporu, ktorú podpíšu strany sporu aj mediátor. Takto spísaná dohoda zaväzuje strany plniť povinnosti, ku ktorým sa v nej zaviazali. Zároveň býva vhodné poistiť si naplnenie dohody napríklad spísaním záväzkov strán vo forme notárskej zápisnice, alebo schválením dohody vo forme zmieru pred orgánmi, ktorých súdny výkon zákon pripúšťa. Podpisom dohody je proces mediácie ukončený a úloha mediátora splnila svoj účel.

Druhy sporov

Z hľadiska legislatívy mediátor v súlade so zákonom o mediácii rieši spory vzniknuté:

  • z občianskoprávnych vzťahov
  • z rodinnoprávnych vzťahov
  • z obchodnoprávnych vzťahov
  • z pracovnoprávnych vzťahov

V rámci Občianskej mediácie ide o spory

vyporiadanie bezpodielového spoluvlastníctva (BSM), vyporiadanie podielového spoluvlastníctva, prevod nehnuteľností, dedičské spory,  susedské spory...

 

Rodinná mediácia zahŕňa spory týkajúcich sa

spory súvisiace s rozchodom, rozvodom a rodičovstvom  starostlivosť o deti , určenie výšky výživného, úprava styku s dieťaťom ...

 

Obchodné spory

Obchodná mediácia zahŕňa spory medzi podnikateľskými subjektmi, zo spolupráce dvoch alebo viacerých podnikateľských subjektov( neplatnosť zmlúv, nedodržiavanie zmluvných podmienok, porušenie zmluvnej povinnosti, zodpovednosť za škodu a pod.

Pracovnoprávne spory

spory medzi zamestnancom a vedúcim zamestnancov, medzi zamestnancami navzájom,, konflikty vyplývajúce zo samostatného pracovného pomeru, personálne otázky.